Jetline
Konstruktioner

Jetline – en ikonisk berg- och dalbana på Gröna Lund

Jetline var en av de mest klassiska och älskade attraktionerna på Gröna Lund. Sedan invigningen 1988 har denna berg- och dalbana gett besökare en fartfylld upplevelse med snäva svängar och hisnande fall. Med sin karaktäristiska blå färg och imponerande höjd har Jetline varit en självklar del av nöjesparkens silhuett i över tre decennier.

Trots sin popularitet har Jetline också varit i fokus för en tragisk händelse, då en olycka inträffade sommaren 2023 som resulterade i en persons död och flera skadade.

Vem dog i Jetline-olyckan?

Den tragiska olyckan på Jetline ledde till att en kvinna i 35-årsåldern miste livet. Hennes namn har aldrig offentligjorts, förmodligen av hänsyn till hennes familj. En vän till henne har dock berättat om sorgen i Aftonbladet, något du kan läsa mer om här.

Olyckan skedde när en av vagnarna spårade ur på grund av en feltillverkad bärarm, vilket resulterade i att flera passagerare kastades ur attraktionen. Sammanlagt skadades nio personer i olyckan.

Händelsen utreds av Gröna Lund i samarbete med Statens haverikommission, och flera åtgärder har vidtagits för att förhindra att något liknande händer igen.

Karin och Mikael Elmegård – överlevde med livet i behåll

överlevde med livet i behåll

Karin och Mikael Elmegård var två av de som befann sig i tåget när olyckan inträffade, och de har berättat till SVT om den fruktansvärda upplevelsen och vägen tillbaka efter händelsen.

Paret satte sig längst bak i tåget och märkte tidigt att något inte stod rätt till. Mikael berättade att han kände konstiga vibrationer redan i början av åkturen, och efter halva banan lossnade ett hjul, vilket ledde till panik bland passagerarna. Karin, som slungades ur vagnen och föll åtta meter, beskrev känslan av att tro att hon inte skulle överleva.

Trots sina allvarliga skador har Karin gjort stora framsteg i sin rehabilitering och börjat återvända till vardagen, medan Mikael, som lyckades klamra sig fast i en balk under tåget, reflekterade över den enorma tur han hade den dagen. Deras berättelse är en stark påminnelse om hur skör livet kan vara, men också om styrkan att kämpa sig tillbaka efter en traumatisk händelse.

När byggdes Jetline?

Jetline byggdes och invigdes 1988 och blev snabbt en av de mest populära attraktionerna på Gröna Lund. Berg- och dalbanan konstruerades av det välkända företaget Schwarzkopf och har genom åren genomgått flera uppgraderingar för att förbättra säkerheten och upplevelsen för besökarna.

Hur gammal är Jetline?

Från att den öppnade 1988 fram till beslutet om nedläggning 2023 har Jetline varit i drift i över 35 år. Under denna tid har miljontals besökare åkt berg- och dalbanan och upplevt dess höga hastigheter och snabba svängar.

Hur kunde olyckan med Jetline hända?

Jetline stor

Den feltillverkade bärarmen ledde till att tåget gjorde kraftiga inbromsningar, som sedan resulterade i att passagerarna kastades framåt med stor kraft. Säkerhetsbyglarnas fästen, som är anpassade för denna typ av attraktion, kröktes av den enorma kraftpåverkan – fem gånger starkare än vid en nödinbromsning.

Haverikommissionens utredning visade att bärarmen, som monterades våren 2023, hade allvarliga svetsdefekter och saknade en viktig tvärplåt på insidan. Dessa brister var osynliga vid de efterföljande kontroller som utfördes, och Gröna Lund har uttryckt stor oro över att detta kunde ske trots att bärarmen beställdes från en erfaren svensk leverantör som de arbetat med i över 15 år.

Miljonböter efter olyckan

Efter olyckan har åklagaren väckt talan mot tre företag, inklusive Gröna Lund, för grovt vållande till annans död, grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan. Företagen riskerar sammanlagt 18 miljoner kronor i företagsböter, där Gröna Lunds andel uppgår till 12 miljoner kronor.

Åtgärder som infördes från Gröna Lunds sida

Gröna Lund har vidtagit omfattande åtgärder för att förbättra säkerheten och förhindra liknande händelser i framtiden. Dessa inkluderar:

  • Förstärkta kontrollrutiner: Alla beställningar av komponenter till attraktioner följs nu upp med ökad närvaro och noggrann övervakning av tillverkningsprocessen.
  • Utökade säkerhetskontroller: Samtliga attraktioner har genomgått både grundläggande och extra kontroller i ljuset av det inträffade. Oberoende besiktningsmän har verifierat säkerheten inför parkens öppning.
  • Säkerhetskonsultation: Gröna Lund har inlett ett samarbete med ett konsultföretag specialiserat på säkerhet inom nöjesparker för att vidareutveckla sin organisation och sina säkerhetsrutiner.

Jetline kommer inte att öppnas igen

Med respekt för de drabbade och deras anhöriga har Gröna Lund beslutat att stänga Jetline för gott. Attraktionen kommer att monteras ner så snart tillfälle ges, och parken har meddelat att den inte kommer att ersättas med en liknande attraktion inom överskådlig tid. Beslutet har fattats för att hedra de inblandade i olyckan och säkerställa att parkens framtida attraktioner uppfyller de högsta säkerhetskraven.

Lärdomar för framtiden

Jetline har varit en symbol för spänning och glädje på Gröna Lund i många år, men olyckan har blivit en påminnelse om vikten av rigorösa säkerhetsåtgärder inom nöjesparksindustrin. Gröna Lund har genomgått en omfattande genomlysning av hela sin verksamhet och arbetar nu med att implementera nya rutiner och riktlinjer för att garantera maximal säkerhet för sina besökare.

Nöjesparker har ett stort ansvar att säkerställa att alla attraktioner är säkra, och Jetline-olyckan har ökat medvetenheten om behovet av ständiga kontroller och förbättringar i säkerhetsarbetet.

Kommentera artikeln

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *