Saabs resa mot elbilar
Elbilar

Saabs resa mot elbilar: En blick mot framtiden

Saab är ett namn som väcker nostalgi och fascination bland bilentusiaster. Från de klassiska modellerna till de futuristiska elbilsprojekten har varumärket en lång historia av innovation och passion.

Med övergången till eldrivna fordon bars Saabs arv vidare av NEVS, som tog fram flera spännande projekt innan covid-19 pandemin satte stopp för verksamheten.

Efter detta försökte även EV Electra ta över stafettpinnen utan att lyckas. Historian är minst sagt omtumlande, men i denna artikel reder vi ut allt från starten till vart vi befinner oss idag.

Tidslinje: Från NEVS uppköp till EV Electras misslyckade affär

NEVS

NEVS resa som Saabs efterträdare har kantats av både framgångar och svårigheter. Med flera viktiga händelser och förändringar, från uppköp och ambitiösa elbilsprojekt till ekonomiska utmaningar, kan det vara svårt att hålla reda på alla turer kring företaget.

För att skapa en tydligare bild av utvecklingen har vi sammanställt en tidslinje. Här får du en överskådlig genomgång av de viktigaste milstolparna i NEVS historia och deras koppling till Saab, samt moderbolaget Evergrande.

2011 – Saabs konkurs

Efter en längre tids ekonomiska problem förklarades Saab i konkurs 2011. Detta markerade slutet för en av Sveriges mest ikoniska biltillverkare.

2012 – NEVS förvärvar Saab

National Electric Vehicle Sweden (NEVS) köpte upp Saabs konkursbo med en ambition att utveckla elbilar baserade på Saabs arv. Produktionsanläggningarna i Trollhättan blev basen för företagets framtida satsningar.

2014 – Elbilsplaner och första prototypen

NEVS presenterade sina planer på att elektrifiera Saab 9-3. En prototyp av den elektriska versionen av bilen visades, med fokus på att kombinera Saabs klassiska design med hållbar teknik.

2017 – NEVS säkrar kinesiskt stöd

NEVS fick betydande kinesiskt kapital och stöd för sin fortsatta utveckling. Fokus riktades mot elbilsmarknaden i Kina, där efterfrågan på hållbara transportlösningar var hög.

2019 – Evergrande blir majoritetsägare

Den kinesiska fastighetsjätten Evergrande förvärvade majoritetsandelen i NEVS. Evergrande planerade att använda NEVS som en del av sin satsning på elbilar genom sitt nya varumärke, Evergrande New Energy Vehicle Group.

2019–2020 – Projekt Emily GT påbörjas

NEVS startade utvecklingen av Emily GT, en avancerad elbil med banbrytande teknologi. Sex prototyper färdigställdes på mindre än ett år, vilket visade på ingenjörernas höga kompetens och effektivitet.

2021 – Evergrande i ekonomisk kris

Under covid-19-pandemin försämrades Evergrandes finansiella situation drastiskt. Med skulder på över 300 miljarder dollar hamnade företaget i en likviditetskris. Detta ledde till att NEVS förlorade det finansiella stöd som var avgörande för deras verksamhet.

2022 – NEVS avvecklas

Utan tillräckliga ekonomiska resurser tvingades NEVS sätta sina projekt på paus. Produktionen i Trollhättan avstannade, och flera anställda lämnade företaget. Diskussioner om att sälja bolaget eller dess tillgångar inleddes.

2023 – Viloläge och osäker framtid

NEVS gick officiellt in i ett viloläge. Även om bolaget formellt inte avvecklats, är framtiden för NEVS och deras projekt, såsom Emily GT och Sango, fortfarande osäker.

2023 – EV Electra köper rättigheterna till Emily GT

EV Electra förvärvade rättigheterna till Emily GT med avsikt att påbörja produktionen i Trollhättan. Företaget såg potentialen i bilens avancerade teknik och räckvidd och planerade att göra den till en global framgång.

2024 – Affären mellan NEVS och EV Electra avbryts

I maj 2024 meddelade NEVS att affären med EV Electra hade avbrutits. EV Electra misslyckades med att uppfylla sina ekonomiska och operativa åtaganden, vilket ledde till att produktionen av Emily GT återigen hamnade i osäkerhet.

Koncept som inte blivit verklighet ännu

Här presenterar vi de ambitiösa eldrivna fordonsprojekten som påbörjades, men aldrig avslutades.

1. Saab Sonett elbil – En sportbil i framkant

Saab Sonett

Saab Sonett är en av de mest ikoniska sportbilarna i Saabs historia. Den lanserades på 1960-talet som en lätt och snabb tvåsitsig sportbil. Med sin distinkta design och innovativa teknik blev Saab Sonett ett uttryck för företagets tekniska kunnande och framåtblickande filosofi.

Samma exteriördesigner som arbetat med Emily GT tog fram konceptet. Han har erfarenhet från Bugatti, Lotus, Jaguar, Ford och Lynk & Co, och konceptbilen är en hyllning till den klassiska Sonetten, men har toppmoderna linjer och en futuristisk estetik som knyter an till Saabs arv.

Hoppet om en elektrisk Saab Sonett har därmed väckts till liv på nytt. Även om exakta produktionsplaner för Trollhättan fortfarande är okända, är förhoppningarna höga om att en modern elektrisk Sonett kan bli verklighet.

Med fyra hjulmotorer som tillsammans levererar över 600 hästkrafter skulle en elektrisk Sonett erbjuda spektakulära köregenskaper och prestanda, värdig både Saabs historia och framtidens tekniska krav. Den moderna Saab Sonett är inte bara en visuell triumf utan också ett exempel på hur Saabs arv av innovation kan anpassas till en ny era av design, teknik och elektrisk mobilitet.

2. NEVS Emily GT – Framtidens elbil

Emily GT röd

Ett av NEVS mest lovande projekt är Emily GT, en avancerad elbil som utvecklades i Trollhättan. Vi har även en egen artikel som går in på detaljer kring Emily GT, dess tekniska specifikationer och historia.

Bilen är utrustad med fyra navmotorer – en i varje hjul – vilket ger överlägsen prestanda och hantering. Med en räckvidd på över 1000 kilometer tack vare ett 175 kWh batteri utmanar Emily GT traditionella elbilar i både prestanda och innovation.

Projektet påbörjades 2019, och sex prototyper byggdes på rekordtid. För att få en djupare inblick i projektet och se hur Emily GT utvecklades, kan du titta på ett insiktsfullt klipp på YouTube som avslöjar bilens unika egenskaper och dess potential:

3. Elektrifiering av Saab 9-3 och Sango

NEVS hade stora ambitioner att inte bara förvalta arvet från Saab utan också bidra till framtidens hållbara transportlösningar. Två av de mest intressanta projekten som företaget arbetade med var elektrifieringen av Saab 9-3 och utvecklingen av det självkörande konceptet Sango.

Elektrifiering av Saab 9-3

Elektrifiering av Saab 9-3

Saab 9-3, en av Saabs mest populära modeller, valdes av NEVS som bas för ett elektrifieringsprojekt. Den elektriska versionen av Saab 9-3 var tänkt att kombinera den klassiska designen och de höga säkerhetsstandarder som Saab var känt för med modern elbilsteknik. Planen var att tillverka bilen i Trollhättan och rikta sig till den växande elbilsmarknaden, särskilt i Kina, där efterfrågan på elektriska fordon ökar stadigt.

Den elektriska 9-3:an hade en räckvidd på cirka 300 kilometer och var avsedd att vara både prisvärd och hållbar. Prototyper byggdes, och bilen väckte stort intresse, men på grund av ekonomiska problem och förändringar i företagets strategier nådde den aldrig fullskalig produktion. Trots detta visade projektet på NEVS ambition att koppla Saabs tradition till framtidens teknik.

Sango – Ett koncept för självkörande mobilitet

Sango

Sango, ett annat banbrytande projekt från NEVS, var en självkörande sexsitsig elbil som utvecklades för att möta behoven av delad mobilitet i urbana miljöer. Fordonet designades för att fungera som en modulär transportlösning där användare kunde boka specifika ”kupéer” för olika ändamål – från privatresor till grupptransporter.

Sango var tänkt att ingå i NEVS övergripande mobilitetsplattform kallad PONS, som skulle fungera som en heltäckande tjänst för självkörande delade fordon. Plattformen inkluderade inte bara fordonet utan även en mjukvaruinfrastruktur för att hantera bokningar, rutter och betalningar.

Med sitt futuristiska utseende och sitt fokus på delad mobilitet var Sango ett uttryck för NEVS vision om att skapa städer med färre privatägda fordon, lägre utsläpp och ökad effektivitet i transportsystemen. Projektet avbröts dock när NEVS mötte ekonomiska problem, men konceptet har lämnat ett avtryck som en av de mest avancerade idéerna inom hållbar mobilitet.

EV Electra-affären och dess inverkan

EV Electra

EV Electra, ett libanesiskt företag med fokus på elektriska fordon, köpte nyligen rättigheterna till Emily GT i hopp om att påbörja produktionen i Trollhättan. Förhoppningarna var stora, särskilt med tanke på bilens avancerade teknologi och Trollhättans starka koppling till Saabs ingenjörskonst.

Men i maj 2024 meddelades att affären mellan NEVS och EV Electra hade avbrutits då EV Electra inte uppfyllde sina åtaganden enligt avtalet. Förutom Emily GT har det funnits spekulationer om att EV Electra även skulle kunna bidra till att en modern elektrisk Saab Sonett blev verklighet.

Denna vision är blir förmodligen aldrig av, i alla fall under detta företag. På deras hemsida står det dessutom att ”Our Emily became Gaza GT”, en helt annan bildmodell. Detta är antingen en slags pik gällande den avbrutna affären – eller bara ett officiellt tydliggörande.

Framtiden för Saab och NEVS

Trots motgångarna är Saabs arv av innovation och framåtblickande idéer fortfarande levande. NEVS visade att det finns potential att kombinera svensk ingenjörskonst med framtidens teknologi. Med rätt investerare och resurser kan företaget återuppstå och återta sin plats på elbilsmarknaden. Framtiden för både NEVS och Saabs arv väntar därmed fortfarande på att skrivas.

Kommentera artikeln

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *