NEVS Emily GT
Elbilar

NEVS Emily GT

NEVS Emily GT är en helelektrisk sportig sedan utvecklad av tidigare Saab-ingenjörer och är ett av de mest ambitiösa projekten från NEVS (National Electric Vehicle Sweden). Emily GT kombinerar avancerad teknik med skandinavisk design och har potentialen att bli en konkurrent till elbilar som Tesla Model S och Mercedes EQS.

NEVS Emily GT representerar en spännande blandning av avancerad elbilsteknik och skandinavisk design. Trots utmaningarna har bilen potentialen att sätta en ny standard inom elbilssegmentet. Med sin imponerande räckvidd, kraftfulla prestanda och unika design är Emily GT ett tydligt exempel på vad framtidens sportiga elbilar kan erbjuda.

Specifikationer och prestanda

Emily GT är utrustad med ett imponerande 175 kWh batteripaket som ger en räckvidd på upp till 1 000 km enligt WLTP-standarden. Bilen har fyra in-wheel-motorer som totalt levererar 484 hk, vilket möjliggör snabb acceleration och en sportig körupplevelse. Det finns också planer för en prestandaversion som ska ge upp till 653 hk och en acceleration från 0 till 100 km/h på bara 3,2 sekunder. Bilen har aktiv luftfjädring som förbättrar körkomforten och väghållningen​.

Innovativ teknik och design

Emily GT använder in-wheel-motorer, vilket frigör utrymme för större batteripaket i golvet. Detta gör att bilen kan ha hög energilagring utan att kompromissa med design eller köregenskaper. Den sportiga och låga karossen, kombinerat med modern teknik, ger Emily GT ett unikt utseende och prestanda som få andra elbilar kan matcha.

Designen bär på en tydlig skandinavisk influens, och mycket av arbetet på bilen drevs av passionerade ingenjörer som tidigare arbetat med Saab. Även om NEVS har stött på ekonomiska svårigheter och lagt många av sina projekt på is, har Emily GT hållit drömmen om ett modernt Saab-arv vid liv.

Vad skiljer Emily GT från andra elbilar?

Emily GT skiljer sig från andra elbilar på flera sätt, vilket gör den unik på marknaden:

  • In-wheel-motorer: Emily GT använder in-wheel-motorer, vilket innebär att varje hjul har en egen motor. Detta frigör plats i bilens chassi för extra batterikapacitet, vilket inte är vanligt i andra elbilar. Det ger också bättre hantering och möjlighet till individuell kontroll av hjulen, vilket förbättrar prestandan och körkänslan.
  • Imponerande räckvidd: Med ett batteri på 175 kWh erbjuder Emily GT en räckvidd på upp till 1 000 km enligt WLTP-standarden, vilket är betydligt längre än de flesta andra elbilar på marknaden, inklusive premiumbilar som Tesla Model S och Mercedes EQS.
  • Aktiv luftfjädring: Emily GT är utrustad med aktiv luftfjädring, som anpassar bilens höjd och fjädring beroende på vägförhållanden och körläge. Detta bidrar till en bekvämare och mer stabil körupplevelse, särskilt vid höga hastigheter.
  • Skandinavisk design och Saab-arv: Designen och ingenjörskonsten i Emily GT bär tydliga influenser från Saabs arv, med fokus på aerodynamik, säkerhet och innovativ teknik. Detta skiljer den från många andra elbilar som ofta saknar denna koppling till ett starkt och unikt varumärkesarv.
  • Prestandaversioner och flexibla modeller: Emily GT planeras att komma i olika versioner, inklusive högpresterande varianter med upp till 653 hk. Det finns även koncept för coupé, cabriolet och kombi, vilket gör den flexibel och anpassningsbar för olika kundbehov.

Dessa unika egenskaper gör Emily GT till en distinkt utmanare i elbilssegmentet, med en kombination av lång räckvidd, hög prestanda och innovativa tekniska lösningar som inte är vanligt förekommande hos andra elbilar.

Produktionsplaner och framtid

NEVS planerar att producera Emily GT i Italien, och modellen förväntas nå marknaden som en del av 2025 års modeller. Trots företagets ekonomiska problem och nedstängningar av fabriker har Emily GT fortsatt att få uppmärksamhet för sin innovativa design och imponerande specifikationer. NEVS arbetar aktivt med investerare för att försöka få bilen i produktion, vilket kan ge nytt liv åt denna spännande elbil.

När det kanadensiska företaget EV Electra köpte två elbilsprojekt från svenska Nevs i december 2023, väckte det stor uppmärksamhet. Ursprungligen planerades produktionen av elbilen Emily GT att äga rum i de gamla Saab-fabrikerna i Trollhättan. Men enligt ett uttalande från Jihad Mohammad till sajten Carup har det nu bekräftats att produktionen istället kommer att flyttas utomlands.

Kommentera artikeln

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *