världens största bilfartyg
Fartyg

Världens största bilfartyg – en revolution inom sjöfrakt

Wallenius Wilhelmsen tar ledningen inom sjöfrakt genom att utöka kapaciteten på sina redan världsledande bilfartyg. Med plats för upp till 11 700 bilar, blir de nya fartygen inte bara de största i sin klass, utan också en viktig del i framtidens hållbara sjöfart.

Uppgradering till världens största bilfartyg

Det norsk-svenska rederiet Wallenius Wilhelmsen signerade tidigare ett avtal med kinesiska Jinling Shipyard om att bygga fyra bilfartyg (PCTC, Pure Car Truck Carrier) med en kapacitet på 9 300 bilar. Nu har rederiet valt att utöka dessa fartyg, och de kommande versionerna kommer kunna transportera upp till 11 700 bilar, vilket gör dem till världens största bilfartyg när de levereras år 2027.

Den ursprungliga ordern från Jinling Shipyard i Jiangsu, Kina, inkluderade en option på upp till ytterligare åtta fartyg. Denna option har nu utnyttjats för fyra fartyg med utökad storlek och kapacitet. Dessa nya fartyg är en del av ”The Shaper Class”, vars mål är att forma framtiden för sjöfrakt genom att använda mer hållbara teknologier och bränslen.

Klimatneutral metanol och framtidens bränslen

Ett unikt inslag med dessa nya fartyg är deras dual fuel-motorer som kan drivas med grön metanol. Metanol är ett klimatneutralt bränsle som Wallenius Wilhelmsen arbetar för att säkra leveranser av inför fartygen tas i drift. Det långsiktiga målet är att konvertera dessa fartyg till att kunna använda ammoniak – ett bränsle som inte ger upphov till några koldioxidutsläpp alls.

Direktör för drift på Wallenius Wilhelmsen, Pia Synnemann, säger att dessa fartyg inte bara förbättrar rederiets kapacitet utan också är ett viktigt steg mot att möta kundernas behov av mer miljövänliga och effektiva transporter.

Konkurrens om hållbara bränslen

Trots framstegen med grön metanol står sjöfarten inför en tuff utmaning när det gäller att säkra tillräckligt med hållbara bränslen. Enligt prognoser från DNV kommer den årliga produktionen av klimatneutrala bränslen att vara runt 44-62 miljoner ton oljeekvivalenter år 2030. För att sjöfarten ska klara sin omställning, krävs det att industrin tar en betydande del av denna produktion – något som också efterfrågas av andra sektorer, som flygindustrin.

Stora konkurrenter på marknaden

En av de största konkurrenterna till Wallenius Wilhelmsen är Höegh Autoliners, som nyligen mottog sitt första fartyg, Höegh Aurora, i en serie på tolv fartyg. Aurora-klassen är för närvarande världens största bilfartyg med en kapacitet på 9 100 bilar. Dessa fartyg är utrustade med LNG-motorer, men Höegh planerar att bygga om dem för att kunna drivas med ammoniak, vilket ligger i linje med deras miljömål.

Wallenius Wilhelmsen Shaper
Foto: Wallenius Wilhelmsen

De 8 största bilfartygen i världen

Här är en lista över de 8vstörsta bilfartygen i världen, som används för att transportera bilar och rullande gods över haven:

1. Wallenius Wilhelmsen Shaper-klassen

  • Kapacitet: 11 700 bilar (när uppgraderad version levereras 2027)
  • Land: Norge/Sverige
  • Om fartyget: Dessa fartyg kommer att vara de största bilfartygen i världen när de levereras. Med kapacitet att transportera upp till 11 700 bilar är dessa fartyg designade för att segla på grön metanol med möjlighet till uppgradering till klimatneutral drift.

2. Höegh Autoliners Aurora-klass

  • Kapacitet: 9 100 bilar
  • Land: Norge
  • Om fartyget: Höegh Autoliners Aurora-klass är för närvarande bland världens största bilfartyg. De är byggda med LNG-motorer som kan konverteras för att använda ammoniak som bränsle i framtiden.

3. Höegh Target

  • Kapacitet: 8 500 bilar
  • Land: Norge
  • Om fartyget: Höegh Target är en del av Höegh Autoliners flotta och har varit ett av de största bilfartygen på världens hav. Det är byggt för att transportera rullande gods och har hög bränsleeffektivitet.

4. Glovis Stella

  • Kapacitet: 8 100 bilar
  • Land: Sydkorea
  • Om fartyget: Glovis Stella är ett av de största fartyg som drivs av Hyundai Glovis. Fartyget används för transport av fordon och rullande gods över hela världen, med fokus på marknader i Asien och Nordamerika.

5. NYK Hyperion Leader

  • Kapacitet: 7 500 bilar
  • Land: Japan
  • Om fartyget: NYK Hyperion Leader är en del av Nippon Yusen Kabushiki Kaishas (NYK Line) flotta. Det är specialbyggt för att transportera både personbilar och kommersiella fordon och har avancerade system för att minimera bränsleförbrukningen.

6. Morning Lady

  • Kapacitet: 7 500 bilar
  • Land: Sydkorea
  • Om fartyget: Morning Lady är en del av Eukor Car Carriers flotta och används för att transportera bilar mellan Asien, Europa och Nordamerika. Fartyget är designat för att vara bränsleeffektivt och har avancerad teknologi för att minska miljöpåverkan.

7. Viking Adventure

  • Kapacitet: 7 200 bilar
  • Land: Sverige/Norge
  • Om fartyget: Viking Adventure är ett av Wallenius Wilhelmsens fartyg och används för att transportera bilar, lastbilar och annan tungt gods. Fartyget är anpassat för att kunna operera med minimalt koldioxidutsläpp.

8. Tirranna

  • Kapacitet: 7 000 bilar
  • Land: Singapore
  • Om fartyget: Tirranna är ett av de största bilfartygen i Wallenius Wilhelmsens flotta och används främst för biltransporter mellan Asien och Europa. Det är byggt för att maximera lastkapaciteten och minska bränsleförbrukningen.

Dessa fartyg är toppmoderna och har en central roll i den globala bilindustrin genom att möjliggöra snabb och effektiv transport av fordon mellan världens marknader.

En hållbar framtid för sjöfrakt

Wallenius Wilhelmsen har en tydlig vision om en framtid med netto nollutsläpp från sina fartyg och logistikoperationer. De nya bilfartygen i Shaper-klassen spelar en central roll i denna strategi. Fartygen kommer att bidra till att minska sjöfartens koldioxidavtryck och samtidigt öka kapaciteten för global biltransport.

Dessa innovationer inom sjöfrakt är inte bara imponerande ur ett tekniskt perspektiv utan också ett viktigt steg för en hållbar framtid där klimatneutral sjötransport blir normen.

Kommentera artikeln

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *