Får man köra mot rött för att släppa fram utryckningsfordon
Fakta

Får man köra mot rött för att släppa fram utryckningsfordon?

Två frågor många bilförare ställs inför när sirenerna närmar sig bakifrån och paniken börjar infinna sig är: ”Måste jag stå kvar vid rött? och ”får man bryta mot trafikreglerna för att snabbt ge plats?”

Svaret är mer komplicerat än man först kan tro – och kan få konsekvenser om du gör fel. I denna artikel reder vi ut allt som gäller enligt lagen, men även det sunda förnuftet.

Lagen är tydlig – men verkligheten är inte alltid svartvit

Trafikförordningen säger att du måste stanna för rött ljus – oavsett situation. Att köra mot rött, även i god tro för att hjälpa till, innebär ett brott mot trafikreglerna. Vanliga trafikanter har inte rätt att bryta mot rödljusregeln, till skillnad från utryckningsfordon som har särskilda undantag under larmkörning.

Men verkligheten i trafiken är sällan svartvit. Många förare vill göra rätt, släppa fram blåljusfordonet – men hamnar i ett moraliskt och praktiskt dilemma. Vad är egentligen värst: att blockera vägen för en ambulans eller att köra några meter mot rött?

Vad ska man göra vid rött ljus och sirener bakom sig?

Du har flera alternativ som inte innebär att bryta mot lagen. Det viktigaste är att agera lugnt, tydligt och förutsägbart.

  • Stanna vid rött, även om du hör sirener. Kör aldrig in i korsningen.
  • Rulla försiktigt fram till stopplinjen om du ser att det skapar utrymme – men gå aldrig över linjen om det kan utgöra fara.
  • Flytta dig åt sidan om du står i kö och det är möjligt att skapa plats utan att köra mot rött.
  • Använd vägrenen eller kör upp på en säker plats, exempelvis en refug eller cykelbana, om det inte utgör risk för andra.

Det viktigaste är att inte stressa. Ett utryckningsfordon är bemannat av professionella förare som är vana vid att navigera genom trängsel.

Men tänk om det verkligen inte går att flytta sig?

Men tänk om det verkligen inte går att flytta sig

I vissa fall står man bokstavligen fastlåst: rött ljus framför, bilar tätt inpå och sirenerna tjuter. Då gäller det att använda sunt förnuft – men med försiktighet. Att köra ett par meter framåt och skapa utrymme, utan att ge sig ut i korsningen, kan vara avgörande.

Enligt flera experter inom trafikjuridik är det ovanligt att du skulle få böter om du på ett tryggt och medvetet sätt bryter mot regeln – just för att rädda liv. Men det är fortfarande formellt sett olagligt, och du gör det helt på eget ansvar.

Vad händer om du kör mot rött och något går fel?

Om du kör mot rött och exempelvis krockar, riskerar du att hållas ansvarig – oavsett om din avsikt var att hjälpa till. Det finns ingen paragraf i lagen som ger dig rätt att bryta mot rött ljus, även om det är för att släppa fram räddningstjänsten.

Försäkringsbolag kan också se annorlunda på situationen om du har agerat utanför vad lagen tillåter. Det kan i värsta fall påverka både självrisk och ersättning.

Dessa böter kan du få om du bryter mot lagen

Att vilja hjälpa till och snabbt lämna fri väg för ett utryckningsfordon är förståeligt – men det betyder inte att du får bryta mot trafikregler. Om du kör mot rött ljus, gör farliga manövrar eller skapar risk för andra trafikanter kan det få konsekvenser i form av böter eller till och med körkortsingripanden.

Här är några exempel på vad som kan hända:

  • Köra mot rött ljus: Detta är ett tydligt brott mot trafikförordningen och ger normalt böter på 3 000 kronor. Det spelar ingen roll om du gjorde det för att släppa fram blåljus – lagen tillåter inte undantag.
  • Farlig körning eller vårdslöshet i trafik: Om din manöver uppfattas som riskfylld eller stressad, till exempel om du svänger plötsligt, blockerar andra eller skapar fara, kan du dömas för vårdslöshet i trafik, vilket kan leda till högre böter eller indraget körkort.
  • Underlåtenhet att lämna fri väg: Om du inte gör något alls – trots att du hör sirener och ser blåljus – riskerar du 1 000 kronor i böter för att ha brutit mot skyldigheten att lämna fri väg.

I särskilt allvarliga fall, där ditt agerande leder till olycka eller blockerar en livräddande insats, kan det även bli fråga om åtal och rättsliga påföljder.

Kort sagt: du är skyldig att lämna fri väg, men inte på bekostnad av andra regler i trafiken. Det gäller att agera lugnt, tydligt och lagligt – även när blåljusen pressar på.

Enligt räddningstjänsten: Håll dig lugn, inte heroisk

Enligt räddningstjänsten Håll dig lugn, inte heroisk

Flera räddningstjänster i Sverige ger återkommande råd till bilister: gör det du kan – men håll dig inom ramarna. För dem är det viktigare att du inte förvärrar situationen. En förare som kör mot rött kan skapa ny fara, och det sista en ambulans behöver är en extra olycka framför sig.

Det bästa du kan göra är att vara uppmärksam, stanna där det är säkert, och signalera att du är medveten om fordonets närvaro genom att använda blinkers och tydlig placering.

Vad lagen faktiskt kräver av dig när blåljusen närmar sig

Det är lätt att känna sig osäker i en pressad trafiksituation när ett utryckningsfordon närmar sig i hög fart. Men det finns faktiskt tydliga regler i lagstiftningen om vad du som förare är skyldig att göra.

I Trafikförordningen (2 kap. 5 §) står det att:
”En trafikant skall lämna fri väg för utryckningsfordon som avger signal med föreskriven larmanordning.”

Det innebär att så fort du hör sirener eller ser blåljus, har du som förare en skyldighet att agera – inte bara som en artighetsåtgärd, utan som ett lagkrav. Du får alltså inte ignorera ett utryckningsfordon, även om det skulle innebära att du själv måste stanna, backa eller flytta dig ur körfältet.

Lagen fortsätter också med att förtydliga:
”Förare som skall lämna fri väg skall stanna om det är nödvändigt.”

Det betyder att du inte alltid måste stanna – men om det är det enda sättet att underlätta passage så måste du göra det. Det kan handla om att bromsa in, köra in till kanten, lämna vägrenen fri eller helt enkelt stå stilla tills fordonet har passerat.

Däremot ger lagen inte något undantag från andra trafikregler, till exempel att köra mot rött ljus eller mot enkelriktat. Du får alltså bara lämna fri väg inom ramen för övriga regler i trafiken. Om du bryter mot dem – även i god tro – är du formellt sett ansvarig.

Lagens formulering gör det tydligt att ansvaret vilar på dig som förare att hjälpa till – men det måste ske utan att skapa nya risker. Sunt förnuft, lugn och respekt för trafikreglerna är därför avgörande när blåljusen närmar sig.

Så gör räddningstjänsten om trafiken blockerar vägen

Så gör räddningstjänsten om trafiken blockerar vägen

Trots sirener, blåljus och uppmaningar att lämna fri väg händer det ibland att räddningstjänstens fordon inte kommer fram. Det kan vara köbildning, rödljus med stillastående fordon eller en förare som inte vet hur hen ska agera. Men vad gör räddningstjänsten då?

I sådana fall följer förarna en särskild rutin. De är utbildade i att hantera trånga, stillastående miljöer och kan använda både ljud- och ljussignaler för att uppmana trafikanter att flytta på sig. De kan också använda fordonets högtalarsystem för att ge instruktioner, till exempel “Kör fram” eller “Sväng åt sidan”. Men även då gäller svensk lag: vanliga trafikanter får inte köra mot rött.

Om det trots allt är helt stopp och fordon inte kan ta sig fram, har räddningstjänsten ofta flera enheter ute. Då kan ett annat fordon ta en alternativ väg fram till olycksplatsen. I vissa fall sker också samverkan med polis, som snabbt kan dirigera om trafiken eller spärra av för att öppna en körväg.

Att trafiken blockerar ett utryckningsfordon är alltså allvarligt – men det finns beredskap. Räddningstjänsten tränar regelbundet på trängda situationer och gör taktiska omprioriteringar för att livräddande insatser ändå ska kunna ske så snabbt som möjligt.

Tabell: Vad gäller vid olika situationer?

Situation Får du köra mot rött?
Rött ljus utan utryckning Nej, alltid förbjudet
Utryckningsfordon bakom dig vid rött Nej, inte enligt lag
Om du rör dig lite framåt utan att korsa korsningen Lagligt gränsfall, men tolereras ibland
Om du kör in i korsningen Nej, risk för olycka och böter
Om du orsakar olycka vid rött Du kan bli ansvarig, även om du ville hjälpa

Så gör du rätt – och tryggt – i blåljuslägen

  1. Planera: Släpp fram i god tid om du ser eller hör sirener på håll.
  2. Stanna: Kör aldrig in i en korsning vid rött – inte ens för blåljus.
  3. Vänta in grönt: Då kan du köra vidare på ett säkert sätt.
  4. Kommunicera: Visa tydligt med blinkers och placering att du försöker hjälpa till.

Att hjälpa till i trafiken är hedervärt – men det måste ske på ett sätt som inte skapar ytterligare fara. Utryckningspersonalen vet hur man navigerar genom svår trafik. Din uppgift är att inte förvärra situationen.

Kommentera artikeln

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *