BYD Atto 3
Elbilar

BYD Atto 3

BYD Atto 3 är en eldriven SUV från kinesiska tillverkaren BYD (Build Your Dreams), som snabbt vunnit popularitet på den europeiska marknaden. Atto 3 kombinerar prisvärdhet, teknik och en unik design som skiljer sig från konkurrenterna. Här går vi igenom allt du behöver veta om BYD Atto 3, inklusive pris, privatleasing, interiör, bagageutrymme, räckvidd och tester.

BYD Atto 3 pris och privatleasing

BYD Atto 3 har ett prisintervall från cirka 480 000 till 510 000 kronor beroende på modell och utrustning, vilket motsvarar ungefär beroende på växelkurs. För dem som föredrar privatleasing startar månadskostnaderna på cirka 4 000 kronor, vilket gör den till ett attraktivt alternativ till liknande el-SUV:ar som Kia Niro EV och Peugeot e-2008​.

BYD Atto 3 interiör och design

Interiören i BYD Atto 3 är något utöver det vanliga med en ungdomlig och futuristisk design. Det finns unika designelement som dörrhandtag inspirerade av hantlar och luftventiler som ser ut som fria vikter, vilket ger kupén en gym-liknande känsla. Inuti finns också en 12,8-tums pekskärm som kan roteras mellan liggande och stående läge, vilket ger flexibilitet vid användning av navigation eller underhållningsappar.

Trots sina kompakta yttermått erbjuder Atto 3 gott om utrymme för passagerare både fram och bak. Sittkomforten är god med bra stöd och en upphöjd körposition som ger god sikt över vägen. Baksätet har tillräckligt med utrymme för vuxna passagerare, och det platta golvet gör att även längre resor blir bekväma. Kupén är välutrustad med moderna bekvämligheter som USB-A och USB-C-portar, luftventiler bak och rikligt med smarta förvaringslösningar.

Bagageutrymme och praktiska funktioner

BYD Atto 3 har ett bagageutrymme på 440 liter med baksätena uppfällda, vilket är tillräckligt för en barnvagn eller veckans matvaror. Fäller du ner baksätena ökar bagageutrymmet till 1 340 liter, vilket ger plats för större laster som cyklar eller campingutrustning. Bagageluckan är elektrisk, men saknar funktioner som ”kick to open”, vilket vissa konkurrenter erbjuder. Det finns också ett förvaringsutrymme under bagagegolvet för laddkablar, men det saknas en frunk (front trunk), vilket vissa användare kan sakna​.

Okej räckvidd på en laddning för BYD Atto 3

BYD Atto 3 erbjuder två batterialternativ: Standard Range med ett 49,94 kWh batteri och Extended Range med ett 60,48 kWh batteri. Standard Range har en officiell räckvidd på 345 km, medan Extended Range ger upp till 420 km enligt WLTP. I verkligheten kan räckvidden variera beroende på körstil och väderförhållanden, där tester har visat att den faktiska räckvidden kan ligga närmare 330 km under blandade körförhållanden.

Laddningskapaciteten är medelgod; AC-laddning sker med upp till 7 kW, vilket innebär en full laddning på cirka 9 timmar med en vanlig laddbox hemma. DC-snabbladdning klarar upp till 88 kW, vilket gör att bilen kan laddas från 10 till 80 % på cirka 35-40 minuter, vilket är acceptabelt men inte marknadsledande​.

Hyfsad men bullrig körupplevelse

Atto 3 är enkel att köra och hanterar stadskörning med lätthet tack vare sin mjuka fjädring och goda sikt. På motorväg upplever vissa dock att bilen kan vara bullrig, särskilt vid högre hastigheter, och bromsarna har beskrivits som mjuka. Trots detta ger Atto 3 en bekväm och stabil körupplevelse med snabb acceleration och bra styrkänsla, vilket gör den till ett utmärkt alternativ för familjer som söker en prisvärd el-SUV​.

BYD Atto 3 testresultat och omdömen

BYD Atto 3 har fått blandade recensioner från olika testare och experter. Den lovordas för sin unika och moderna interiör, komfort och prisvärdhet, men möter också kritik på vissa områden.

Positiva omdömen inkluderar den ungdomliga och futuristiska designen av interiören, särskilt den roterande pekskärmen och de unika detaljerna som gitarrsträngar på dörrpanelerna, vilket ger en lekfull känsla i kupén. För sin prisklass erbjuder Atto 3 bra standardutrustning som en 360-graders kamera, elektrisk baklucka och en mängd moderna säkerhetsfunktioner.

Negativa aspekter som ofta nämns är bilens hantering vid högre hastigheter, där den kan upplevas som något instabil med mjuka bromsar som inte ger samma självförtroende som vissa konkurrenter. Även om komforten är god, har vissa recensenter kritiserat ljudnivån vid motorvägskörning, särskilt vindljud som kan vara påträngande. Dessutom är laddningskapaciteten något lägre jämfört med andra elbilar i samma klass, vilket kan vara en nackdel för den som ofta är beroende av snabbladdning under resor​.

Sammanfattningsvis är BYD Atto 3 en attraktiv och prisvärd el-SUV med många unika och moderna funktioner. Med en konkurrenskraftig räckvidd och rimlig laddningshastighet är den ett starkt alternativ för familjer som söker en eldriven crossover. Trots vissa brister i körupplevelsen och ljudnivån erbjuder den en bra balans mellan design, funktionalitet och pris, vilket gör den till ett intressant val i det växande segmentet av elektriska familjebilar.

Kommentera artikeln

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *