fartkameror
Nyheter

200 nya hastighetskameror 2024 ger ökad trafiksäkerhet med ny teknik

Trafikverket satsar stort på trafiksäkerhet genom att installera 200 nya hastighetskameror under 2024. Dessa kameror använder avancerad teknologi för att övervaka hastigheten på svenska vägar, med målet att minska antalet olyckor och öka tryggheten för alla trafikanter.

Hur fungerar de nya hastighetskamerorna?

De nya kamerorna använder radarsensorer för att mäta hastigheten på fordon på upp till 100 meters avstånd och tar bilder på 14 meters avstånd. Tekniken kan registrera hastigheter över 300 km/h och aktiveras redan vid en hastighetsöverträdelse på 6 km/h över gränsen.

Superkameran Argus 4 är nästa generations övervakning

Den största uppgraderingen är Argus 4, en ny typ av superkamera som ska installeras senare i år. Den kan med ny teknik övervaka flera körfält samtidigt och tar högupplösta bilder som identifierar fordon även under svåra väderförhållanden. Detta förbättrar kamerans effektivitet och minskar antalet missade överträdelser.

Argus 4-kameran har avancerade funktioner för att bättre identifiera fordon, även i dåliga väderförhållanden och vid höga hastigheter. Detta är en stor förbättring jämfört med äldre kameror från 2008, som hade begränsad bildkvalitet. De äldre kamerorna resulterade i att endast cirka 130 000 av 400 000 registrerade bilder per år kunde användas för böter, vilket Argus 4 med sina förbättrade specifikationer förväntas åtgärda genom att ge en mer tillförlitlig övervakning.

Fakta om de nya hastighetskamerorna

  • Antal kameror: 200 nya kameror installeras under 2024.
  • Mätningsavstånd: Mäter hastighet på upp till 100 meters avstånd.
  • Bildavstånd: Tar bilder på cirka 14 meters avstånd.
  • Hastighetsregistrering: Kan mäta hastigheter över 300 km/h.
  • Aktiveringsgräns: Aktiveras vid hastighetsöverträdelse på 6 km/h över gränsen.
  • Ny teknik: Superkameran Argus 4 tar högupplösta bilder och övervakning av flera filer.
  • Installationsutmaningar: Kräver elanslutning, vilket fördröjer installation.

Tekniska utmaningar och installationsproblem

Trots ambitionerna med de nya kamerorna finns utmaningar i installationen. Många av kamerorna kräver anslutning till elnätet, vilket kan fördröja driftsättningen, särskilt i områden som Dalarna, Blekinge och Halland, där infrastrukturen måste förstärkas.

Delade åsikter bland bilister

Bilisternas reaktioner är blandade. Många ser kamerorna som en livräddande åtgärd som förbättrar säkerheten, medan andra är kritiska mot att varningsskyltar ofta föregår kamerorna, vilket gör det möjligt för förare att bara temporärt sänka hastigheten. De nya kamerorna, särskilt Argus 4, är utformade för att övervinna dessa utmaningar med mer diskret och effektiv övervakning.

Framtiden för hastighetskameror i Sverige

Trots tekniska och logistiska utmaningar ser Trafikverket positivt på de nya kamerornas potential att skapa en säkrare trafikmiljö. Med förbättrad precision och avancerad teknik kan dessa kameror bli en viktig del av Sveriges framtida strategi för att övervaka och avskräcka fortkörning på vägarna.

Dagens trafiksäkerhetskameror

  • Det finns cirka 2 400 trafiksäkerhetskameror på statliga vägar i Sverige (2022/2023).
  • Kamerorna räddar ungefär 20 liv per år genom att minska hastigheten på vägarna.
  • Alla kameror är synligt placerade och väl skyltade för att varna bilister.
  • Kamerorna använder både kamera och radar för att mäta hastigheten.
  • Endast fortkörare fotograferas och bilderna är kopplade direkt till Polisen.
  • Kamerorna fungerar dygnet runt, året om och under alla väderförhållanden.

Kommentera artikeln

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *