Begagnade bilar i Sverige
Att köpa en begagnad bil i Sverige kan vara både smart och ekonomiskt – men också förvirrande med dagens höga priser, många modeller och olika köpalternativ. I den här guiden får du en heltäckande översikt över vad du bör tänka på.
Vem köper begagnade bilar?
Begagnade bilar köps av en bred målgrupp i Sverige – allt från unga förstagångsköpare till familjer som behöver en rymligare bil eller en andra bil, och även i ökande grad av företag. Totalt bytte över 1,24 miljoner bilar ägare under 2024, vilket understryker hur viktig begagnatmarknaden är. Majoriteten av begagnatköpen görs fortfarande av privatpersoner, men företagen står för en växande andel.
Enligt Motorbranschens Riksförbund (MRF) ökade företagens köp av begagnade personbilar till nästan 7–8 % av totalen under 2024, jämfört med historiskt ~3–5 %. Det kan röra sig om allt från småföretag som behöver tjänstebilar till hyrbilsfirmor och taxibolag som väljer begagnat för att spara pengar.
Det finns flera anledningar till att så många vänder sig till begagnatmarknaden. Dels är prisnivån lägre än för motsvarande nya bil – den kraftigaste värdeminskningen sker de första åren, så en bil som är något år gammal kan ge mycket bil för pengarna. Dels slipper man ofta de långa leveranstider som kan förekomma vid nybilsbeställningar – en begagnad bil finns tillgänglig för omgående leverans.

Under ekonomiskt tuffare tider tenderar fler att välja begagnat; 2024 såg man till exempel att höga räntor och lågkonjunktur fick många att byta till en begagnad bil istället för nybilsköp. Det handlar både om hushåll som vill sänka sina bilkostnader och om personer som behöver en bil akut och inte kan vänta på en ny.
Även förstagångsbilköpare (t.ex. yngre personer som precis tagit körkort) köper oftast begagnat. Det kan röra sig om mindre, prisvärda modeller som första bil. Barnfamiljer är en annan stor grupp – de kanske byter upp sig till en större kombi eller SUV på begagnatmarknaden när familjen växer, eller skaffar en extra bil för att få ihop vardagslogistiken.
Under pandemin ökade andelen hushåll med två bilar när många undvek kollektivtrafik. På landsbygden är begagnade bilar sedan länge standard, då bilen där är ett nödvändigt transportmedel för de flesta. Kort sagt: begagnatmarknaden angår nästan alla bilägarkategorier i Sverige, vilket förklarar de höga volymerna varje år.
Vilka begagnade bilar är bäst?
Frågan om vilka begagnade bilar som är “bäst” beror mycket på köparens behov – en pendlarbil för långa sträckor har andra krav än en stadsbil eller en familjekombi. Generellt sett har dock dagens bilar blivit så pass pålitliga att det sällan finns några genomgående dåliga modeller. Det handlar mer om att hitta en bil med god historik (välskött, servad, få ägare) och ett märke/modell med gott rykte för kvalitet.
När det gäller ägarnöjdhet toppar ofta japanska märken. I tidningen Vi Bilägares stora konsumentundersökning (AutoIndex 2022) fick Toyota och Honda de allra nöjdaste ägarna, följt av Tesla, Mercedes-Benz och BMW. Även Subaru, Volvo och Audi fanns med bland topp tio i ägarundersökningen. Detta indikerar att dessa märken generellt levererar bra kvalitet och ägarglädje, vilket bådar gott för ett begagnatköp.
På begagnatmarknaden i Sverige dominerar traditionellt Volvo och Volkswagen, vilket märks på försäljningsstatistiken. Populära modeller som Volvo V70/V60 och VW Golf/Passat är storsäljare år efter år. Att dessa modeller är så vanliga beror på att de anses pålitliga, praktiska och har god tillgång på reservdelar.
En lista över de tio vanligaste begagnade bilarna 2023 innehöll t.ex. Volvo V70, VW Golf, VW Passat, Volvo V60, Volvo XC60, VW Caddy, BMW 3-serie, Kia Ceed, VW Transporter och BMW 5-serie. Det är alltså mycket familjebilar, kombimodeller och populära tjänstebilar som byter ägare ofta. Att köpa en av dessa vanliga modeller kan vara klokt – de är välkända för verkstäder och brukar ha stabila andrahandsvärden.
Värdeminskning är också en faktor att beakta för “bäst” begagnad bil. Bilar som tappar lite i värde över tiden kan ses som bra köp ekonomiskt. Generellt har billigare märken lite lägre procentuell värdeminskning än dyra premiumbilar. En studie av de mest sålda bilmodellerna visade exempelvis att Skoda Octavia tappade endast ca 45 % av värdet på tre år, vilket var bland de lägsta noteringarna.
Även modeller som VW Golf och Mitsubishi Outlander PHEV låg runt 47–50 % värdeminskning på tre år, vilket är relativt bra. Elbilar har historiskt haft högre värdeminskning – en tidig Tesla Model 3 kunde tappa runt 60 % på tre år – men detta håller på att förändras i takt med ökad efterfrågan på elbilar begagnat.
Populära modeller som en Volvo kombi eller Volkswagen Golf är ett säkert kort för många – de är “folkhemsbilar” med beprövad kvalitet. Och glöm inte att granska just det exemplar du köper: en väl underhållen bil med få ägare och full servicebok kan vara ett utmärkt köp oavsett märke, medan en försummad bil är en risk även om modellen i sig är bra.
Vilka begagnade bilar bör man undvika?

Även om dagens bilmodeller generellt håller god standard finns det vissa bilar och situationer man bör vara försiktig med på begagnatmarknaden. Högst upp på listan är bilar med dåligt skick eller okänd historik – till exempel om bilen haft många ägare på kort tid, saknar servicehistorik eller har indikationer på skador som inte åtgärdats. Ett onormalt lågt pris kan vara en varningssignal; som försäkringsbolaget If noterar finns det oftast en förklaring om priset är “för bra för att vara sant”.
Vissa specifika bilmodeller/årgångar är kända för problem och kan vara värda att undvika. Stora internationella konsumentundersökningar (som Consumer Reports i USA) pekar t.ex. ut Tesla Model S (2019–2021) och Model X (2018, 2022) som mer problemfyllda än genomsnittet.
Även tidiga exemplar av Volvo XC90 (första årsmodellerna) har rapporterats med en del fel, liksom Volvo XC60 Recharge av årsmodell 2022–2023. Dessa exempel betyder inte att alla sådana bilar är dåliga, men om du tittar på just de årsmodellerna kan det vara klokt att undersöka extra noga (eller välja en annan årgång).
Vidare finns en lång rad importbilar och mindre vanliga modeller som Consumer Reports ansåg ha högre felfrekvens – allt från amerikanska pickup-modeller till vissa elbilar som Hyundai Ioniq 5 (2022) och Audi e-tron (2019). För svenska köpare är många av dessa modeller ovanliga, men poängen är att göra research: leta upp kända svaga punkter för den bil du är intresserad av, och kontrollera att just det exemplaret inte dras med olösta problem.
Ett praktiskt råd är att om möjligt undvika de allra äldsta dieselbilarna om du bor i eller nära en storstad. Skälet är de nya miljözonerna (främst i Stockholm än så länge) som förbjuder äldre bilar med höga avgasutsläpp. Till exempel krävs Euro 6-klassning för dieselbilar i miljözon 2 (fr.o.m. juli 2022) – äldre dieselbilar (typiskt årsmodell 2014 eller äldre) får då inte köras i sådana zoner. Har du tänkt köra mycket i stadsmiljö kan alltså en gammal diesel begränsa dig i framtiden, och andrahandsvärdet på dessa fordon har också påverkats negativt.
En annan kategori att akta sig för är begagnade bilar med extremt hög prestanda eller lyx – t.ex. äldre premiumbilar som kan köpas billigt men är dyra i drift. En äldre BMW, Audi eller Mercedes med mycket utrustning kan locka med låg prislapp, men räkna med höga kostnader för bränsle, försäkring, reservdelar och reparationer om något går sönder. Om budgeten är begränsad kan det vara tryggare att undvika alltför komplexa lyxbilar utan giltig garanti.
Var kan man köpa begagnade bilar?
Att hitta rätt begagnad bil handlar inte bara om att välja modell och årsmodell – det är också viktigt att veta var man ska leta. I Sverige finns flera olika vägar att gå beroende på om du prioriterar trygghet, pris eller snabbhet. Här är de vanligaste alternativen – med deras för- och nackdelar.
Auktoriserade bilhandlare
Att köpa via en etablerad bilhandlare (gärna en som är medlem i MRF) ger extra trygghet. Bilhandeln står för en stor del av begagnatförsäljningen – över 70 % av affärerna för bilar yngre än 10 år sker via bilhandlare. Fördelen är att bilarna ofta är genomgångna, varudeklarerade och att du omfattas av konsumentköplagen och ibland en garanti.
MRF-anslutna handlare erbjuder ofta 6 månaders garanti eller liknande på begagnade bilar, plus att du alltid har 3 års reklamationsrätt enligt lag. Stora kedjor som Riddermarks Bil, Hedin Bil, Bilia eller märkeshandlarnas “Approved”-koncept (t.ex. Volvo Selekt, Das WeltAuto för VW, BMW Premium Selection) ger ett brett utbud över hela landet. Hos handlaren kan du ofta få hjälp med finansiering och byta in din gamla bil. Nackdelen är att priset kan vara något högre än vid privatköp, men å andra sidan får du mer trygghet.
Privatpersoner (annonsmarknader)
Många väljer att köpa eller sälja privat via annonser. Den största marknadsplatsen är Blocket.se, där du hittar både privata säljare och bilhandlare samlade. Även sajter som Facebook Marketplace och Biltorget förekommer, men Blocket dominerar i Sverige. Fördelarna med privatköp är ofta ett något lägre pris och direktkontakt med bilens ägare som kan berätta bilens historia.
Men köper du privat gäller köplagen istället för konsumentköplagen – du har ingen automatisk garanti eller ångerrätt, och undersökningsplikt råder (du ansvarar själv för att upptäcka fel före köpet). Var försiktig: kontrollera att säljaren verkligen äger bilen (begär legitimation och jämför mot registreringsbeviset), och att det inte finns obetalda skulder på bilen (fordonsskatt, trängselskatt, p-böter) som annars kan följa med fordonet.
En trygghet kan vara att använda köpekontrakt (finns mallar hos t.ex. Konsumentverket eller If) och gärna genomföra betalningen säkert (undvik kontant, använd banköverföring med kvitto eller Swish).
Auktioner och förmedlingssajter
En annan väg är att köpa via bilauktion eller en förmedlingstjänst. Exempel är Kvdbil (KVD) som säljer begagnade bilar på nätauktion – ofta leasingbilar, företagsbilar eller inbyten. Där kan man fynda, men kom ihåg att läsa testrapporterna noga; bilarna säljs i befintligt skick, även om KVD testar dem och ibland erbjuder tilläggsgarantier.
BCA Auctions och Blinto är andra auktionsaktörer. Det finns också tjänster som Bilweb Auctions och märkesauktioner (t.ex. Volvo Selekt Auktion för utgående tjänstebilar). Auktioner kräver lite bilkunskap av köparen, men är ett bra sätt att köpa leasingåtergångar och företagsbilar som ofta är välservade.
Övriga källor
I dag finns även olika bilförmedlare som Wayke.se – en portal där enbart bilhandlare annonserar sina bilar. Det kan ses som ett mer kuraterat alternativ till Blocket. Dessutom ser vi fenomen som “vi köper din bil”-företag (ex. Viköperdinbil.se, Cardrop m.fl.) men dessa riktar sig mest till säljare som vill sälja snabbt; som köpare får du sedan tag i deras bilar via de vanliga kanalerna (ofta säljs de vidare till handlare eller på auktion).
Slutligen kan det löna sig att hålla utkik lokalt – ibland ser man bilar till salu med skylt i rutan, eller via mun-till-mun. Om du söker något väldigt specifikt (veteranbil, entusiastbil) finns föreningar och forum där man kan hitta bilar utanför de vanliga marknadsplatserna.
Tips: Oavsett kanal, se till att provköra bilen ordentligt och kontrollera den noga. Om du köper privat eller via auktion kan det vara smart att låta en opartisk verkstad göra en besiktningsgenomgång eller test (t.ex. MRF Begtest eller Svensk Bilprovnings begagnattest) innan du skriver på – en liten kostnad som kan spara dig från dyra problem.
Varför är begagnade bilar så dyra i Sverige?
Det råder ingen tvekan om att priserna på begagnade bilar nått historiskt höga nivåer. En viktig orsak är att nya bilar blivit betydligt dyrare att tillverka och köpa, bland annat på grund av omfattande ny teknik och säkerhetssystem som numera krävs i moderna fordon.
Till exempel kostade en enkel modell som Dacia Duster under 100 000 kr för några år sedan, men idag är instegspriset runt 270 000 kr. När nya bilar blir dyrare ökar trycket på begagnatmarknaden då många köpare söker alternativ som de har råd med.
En annan stor faktor är den globala komponentbristen under pandemin. Produktionstörningar – särskilt brist på halvledare – ledde till färre nya bilar på marknaden, vilket i sin tur minskade utbudet av begagnade bilar när färre bytte in sina gamla fordon.
Samtidigt ville fler svenskar skaffa bil under pandemin för att undvika kollektivtrafik eller för att de flyttade ut från städerna, ofta i form av en extra andrabil i hushållet. Efterfrågan ökade alltså kraftigt medan utbudet var begränsat, vilket drev upp priserna. Denna trend förstärktes av förändringar i bilskattesystemet som gjorde vissa nya bilar dyrare att äga, något som spillde över på andrahandsvärdena.
Förutom pandemi- och teknikpåverkan spelar även export av begagnade bilar in. Svenska begagnade bilar är eftertraktade utomlands, och exporten ökade med 32 % under 2023 vilket bidrar till ett mer begränsat utbud inom landet och håller uppe prisnivåerna. Trots att priserna nådde toppar under hösten 2023 har viss korrigering skett – i slutet av 2023 sjönk begagnatpriserna något innan de åter steg i december.
Men överlag är prisbilden fortfarande hög. Köpare har börjat fokusera på billigare bilsegment: bilar i prisklassen 100 000–400 000 kr är mest eftertraktade, medan väldigt dyra begagnade bilar (>500 000 kr) sjunker i pris. Det visar att många försöker hålla nere månadskostnaden genom att välja en begagnad bil i mellanklassen.
Finansiering, försäkring och andra viktiga aspekter vid bilköpet
När du hittat rätt bil finns det en del praktiska saker att ordna. Här är några viktiga områden att ha koll på:
Finansiering
Du kan betala kontant eller ta lån för en begagnad bil. Via en bank eller bilhandlare kan du ofta få ett billån där bilen utgör säkerhet – då krävs vanligen en kontantinsats på 20 % och bilen måste köpas från en auktoriserad handlare. Räntan på sådana lån är ofta lägre än på lån utan säkerhet.
Alternativt kan du ta ett privatlån (blancolån), vilket många gör vid köp från privatperson; då kan du låna hela beloppet, men räntan är oftast något högre. Jämför lånevillkor hos olika aktörer (t.ex. din bank eller låneförmedlare) och tänk på att inte låna mer än din ekonomi tål. Avbetalningstiden bör anpassas så att lånet är färdigbetalt innan bilen blir alltför gammal.
Försäkring
Trafikförsäkring är ett lagkrav – den måste tecknas från den dag du tar över bilen (ägarbytesdatum) om bilen är i trafik. Utan trafikförsäkring får bilen inte köras, och du riskerar höga avgifter från Trafikförsäkringsföreningen. Utöver trafikförsäkring väljer de flesta en halvförsäkring eller helförsäkring för att skydda sin begagnade bil. Halvförsäkring täcker bl.a. stöld, brand, glas och bärgningshjälp, och inkluderar oftast rättsskydd och räddning.
Helförsäkring inkluderar allt i halvförsäkring + vagnskada (ersätter skador på din egen bil vid t.ex. en olycka du orsakar). För en billig äldre bil kan trafik eller halvförsäkring räcka, men för en nyare och dyr begagnad bil är helförsäkring att rekommendera. Jämför premie hos olika bolag – faktorer som bilmodell, ålder, var du bor och din ålder påverkar priset. Kom också ihåg att om du finansierar bilen med billån via bank krävs normalt helförsäkring (banken vill skydda säkerheten).
Bilskatt
Fordonsskatten är en kostnad du övertar som ny ägare. Den betalas årsvis eller uppdelat per månad/kvartal beroende på beloppets storlek. Storleken på skatten beror på bilens typ av drivmedel, koldioxidutsläpp (för nyare bilar) eller tjänstevikt (för äldre bilar).
Sverige införde 2018 ett bonus–malus-system som ger högre skatt de första tre åren för nya bensin- och dieselbilar med högre utsläpp, medan elbilar och vissa hybrider fick skattebonus (denna bonus är dock numera avskaffad från 2023). För begagnade bilar kan det innebära att om du köper en bil som togs i trafik nyligen med höga CO₂-utsläpp, kan dess årliga skatt vara mycket hög (malus). Kontrollera därför fordonskatten innan köp – på Transportstyrelsens webb kan du genom registreringsnumret se exakt skatt per år för fordonet.
Elbilar har ofta minimal fordonsskatt (ibland 0 kr), laddhybrider låg skatt, medan äldre törstiga suvar eller husbilar kan ha flera tusen om året i skatt. Räkna in skatten i din driftkalkyl tillsammans med försäkring och bränslekostnader.
Garantier och reklamationsrätt
Om du köper av en bilhandlare omfattas du av konsumentköplagen, som ger dig tre års reklamationsrätt på ursprungliga fel. Det betyder att om något fel som fanns (eller började utvecklas) vid köpet upptäcks inom upp till 3 år, kan du reklamera det till säljande firma.
Notera dock att bevisbördan ligger på dig efter 6 månader – de första sex månaderna antas fel ha funnits vid köpet om inte säljaren bevisar motsatsen, därefter behöver du själv visa att det var ett ursprungligt fel. Många handlare ger dessutom en frivillig garanti (t.ex. MRF-garanti 6 månader på begagnade bilar).
En garanti kan täcka vissa komponenter och reparationer oavsett om felet fanns vid köpet eller ej, så det är ett bra komplement – men läs villkoren noga. Om bilen fortfarande är ny (säg 1–3 år gammal) kan det finnas kvar nybilsgaranti från tillverkaren, oftast 2–7 år beroende på märke, vilket följer med bilen till nästa ägare. Köper du privat finns normalt inga garantier alls – köplagen gäller och säljaren ansvarar bara för fel om ni avtalat det eller om hen ljugit/undanhållit information.
Därför är det extra viktigt att undersöka bilen vid privatköp, eftersom du själv står för risken för dolda fel efteråt. Ibland kan säljaren erbjuda en eftermarknadsgaranti via ett försäkringsbolag mot extra kostnad; överväg nyttan av en sådan ifall bilens fabriksgaranti gått ut.
Besiktning
Alla personbilar i trafik måste kontrollbesiktas med jämna intervall. En ny bil ska besiktas första gången senast 3 år efter att den togs i bruk, andra gången senast 2 år efter den första besiktningen, och därefter var 14:e månad löpande.
Som köpare bör du kontrollera när bilen senast besiktades och när nästa besiktning ska ske. Om bilen inte är besiktad i tid får den körförbud – du får då endast köra kortast lämpliga väg till en besiktningsstation. I Transportstyrelsens fordonsuppgifter kan du se besiktningsstatus på bilen. Se till att bilen du köper är nybesiktad eller åtminstone att du känner till att boka besiktning snart om det behövs.
Titta också i besiktningsprotokoll om anmärkningar fanns. För din egen trygghet är det bra att köpa en bil som gått igenom besiktningen utan anmärkning nyligen. Då vet du att grundläggande saker som bromsar, belysning, rost i bärande konstruktion m.m. är okej vid köpet. Om besiktningstidpunkten närmar sig direkt efter köpet, budgetera både tid och eventuella pengar för att åtgärda fel som kan dyka upp i en besiktning.
Ägarbyte
När du köpt bilen måste ägarbytet registreras hos Transportstyrelsen. Om köpet sker hos en handlare brukar de hjälpa till med detta digitalt. Vid privatköp finns två huvudmetoder: antingen använder ni Transportstyrelsens app “Mina fordon” för att anmäla ägarbyte (snabbt och smidigt, kräver BankID för bägge parter), eller så fyller ni i del 2 av registreringsbeviset (den gula delen) och postar in.
Sedan 2021 följer dessutom obetalda trängselskatter och vissa felparkeringsavgifter med bilen (skuldebrev på fordon), så det är viktigt att kontrollera att bilen är skuldfri innan köpet. Detta kan du göra via Transportstyrelsens e-tjänst för fordonsuppgifter eller genom att kontakta Transportstyrelsens kundtjänst.
Marknaden för begagnade elbilar och laddhybrider
De senaste åren har elbilar och laddhybrider tagit ett rejält kliv in på begagnatmarknaden. Faktum är att laddbara bilar (renodlade elbilar samt plug-in hybrider) numera utgör den största kategorin begagnade bilar i Sverige – runt 34 % av begagnatförsäljningen, vilket är mer än både bensin- och dieselbilar.
Under 2024 ökade försäljningen av begagnade elbilar med nästan 66 % jämfört med året innan (drygt 63 000 elbilar såldes begagnade 2024). Laddhybrider ökade också kraftigt, med cirka 48 % fler sålda (85 000 sålda under 2024). Det innebär att ungefär var sjunde begagnad bil som säljs idag är antingen en elbil eller en laddhybrid – en enorm förändring jämfört med för bara 5–6 år sedan, då utbudet var mycket litet.
Den här utvecklingen drivs av flera faktorer. Dels har många av de elbilar som såldes nya omkring 2018–2020 nu börjat komma ut på begagnatmarknaden som leasingreturer eller inbytesbilar. Dels har tekniken mognat – moderna elbilar har bättre räckvidd och fler svenskar känner sig trygga med att skaffa en elbil nu.
Och inte minst: priserna på begagnade elbilar har sjunkit, vilket gör dem mer attraktiva. En analys från Bilpriser.se visade att begagnade elbilar generellt föll i pris med ca 25 % under 2024 jämfört med 2023. Det beror på minskat nybilsstöd (ingen miljöbonus längre) och ökat utbud – begagnatpriserna anpassar sig efter marknaden. För köpare är detta goda nyheter: elbilar som tidigare såldes för höga andrahandsvärden har blivit rimligare i pris, samtidigt som driftskostnaderna (el vs. bensin) ofta är lägre.
Några saker att tänka på vid köp av begagnad elbil:
- Batteriets skick: Batteriet är elbilens dyraste komponent. Kolla om tillverkaren lämnar batterigaranti – ofta är det 8 år eller viss körsträcka. Om bilen är inom garantin, se till att den är överlåtbar till dig. Om garantin löpt ut kan det vara klokt att be om ett batteritest (vissa märkesverkstäder kan mäta batterihälsan). De flesta moderna elbilsbatterier har relativt lång livslängd, men kapaciteten kan minska något per år beroende på användning. Fråga säljaren hur långt bilen kommer på en laddning nu jämfört med ny (om känt).
- Laddning: Säkerställ att nödvändig laddutrustning ingår. En typisk elbil bör levereras med åtminstone en Mode 3 Typ 2-laddkabel för publika laddstolpar och hemmaladdare. Många har även en Mode 2-kabel (schuko, “vanligt uttag”) för nödladdning – bra om den finns med. Kontrollera laddkontakten på bilen (Typ 2 är standard inom EU för AC-laddning, CCS för snabbladdning på moderna elbilar). Om du köper en äldre elbil, kolla att laddstandarden är kompatibel med dagens infrastruktur.
- Eventuella hyresbatterier: Några få elbilsmodeller (t.ex. äldre Renault Zoe) såldes med separat batterileasing – själva bilen ägs av dig men du hyr batteriet för en månadsavgift. Det kan påverka kostnadskalkylen. Ta reda på om bilen du tittar på har ägt eller hyrt batteri, och vad månadskostnaden i så fall är, samt om leasingavtalet enkelt kan övertas.
- Räckvidd och klimat: Fundera på vilken räckvidd du behöver. Tidigare elbilar (säg runt 2015–2017) kunde ha relativt kort räckvidd (100–200 km) vilket kanske duger som stadsbil eller pendling med laddmöjlighet, men inte för långfärder. Nyare begagnade elbilar (2018 och framåt) har ofta 300–500 km räckvidd och klarar de flestas behov. På vintern minskar räckvidden i vårt klimat, så räkna med en buffert.
- Servicehistorik: Elbilar har färre rörliga delar och kräver generellt mindre service (ingen oljebyte på motor, etc.), men det finns ändå saker som bromsvätska, kylarvätska för batterikylning, kupéfilter m.m. Se till att bilen har följt tillverkarens serviceprogram även om intervallerna kan vara glesare än för fossilbilar.
- Laddhybrider (PHEV): För plug-in hybrider gäller både det som nämnts om vanliga bilar och vissa av elbilspunkterna. Kolla batteriets hälsa i hybriden – även om det är mindre batteri är det viktigt för räckvidden på el. En laddhybrid har också förbränningsmotor, så dubbel kontroll: serviceboken för motor och växellåda ska vara i ordning, samtidigt som högvoltsbatteriet bör vara testat om möjligt.
Marknaden för begagnade elbilar rör sig snabbt. Vissa modeller sjunker i pris i takt med att nya generationer med bättre prestanda kommer ut. Till exempel kan tidigare mycket dyra elbilar som Tesla, Audi e-tron, Jaguar I-Pace m.fl. nu hittas till relativt attraktiva priser som begagnade.
För konsumenterna betyder sjunkande priser och större utbud att det är köparens marknad på begagnade elbilar. Samtidigt varnar branschexperter att eftersom nybilsförsäljningen av elbilar bromsade in 2023–2024, kan utbudet av begagnade elbilar några år fram i tiden bli begränsat. Det är alltså klokt att köpa nu när det finns många fordon i omlopp.
Slutligen: Tänk på laddinfrastrukturen. Om du bor i villa med laddbox är en elbil enkelt och billigt att “tanka”. Om du bor i lägenhet, undersök möjligheten att ladda hemma eller på jobbet. Begagnade laddhybrider kan vara ett bra mellanting om du vill köra delvis på el men inte är redo att gå helt elektrisk – de är ofta prisvärda nu och ger flexibilitet att även köra på bensin/diesel för längre sträckor.
Gör en värdering online innan du slår till

Innan du bestämmer dig för att köpa en begagnad bil är det smart att göra en värdering online. På så sätt kan du snabbt se om bilens pris ligger i linje med vad liknande bilar faktiskt säljs för på marknaden.
Det finns flera gratis tjänster där du fyller i registreringsnummer, mätarställning och bilens skick. Du får då en uppskattning av marknadsvärdet baserat på tusentals faktiska försäljningar.
En sådan värdering hjälper dig att upptäcka om bilen är överprisad eller om det kanske är ett riktigt kap. Det är också ett bra verktyg i prisförhandling, särskilt om du har konkreta exempel från liknande annonser eller auktionspriser.
Köp en begagnad bil med självförtroende
Att köpa en begagnad bil i Sverige kan kännas som en snårig djungel, men med rätt kunskap är det fullt möjligt att göra en trygg och prisvärd affär. Oavsett om du letar efter en praktisk familjebil, en billig pendlarbil eller en elbil för framtiden, finns det gott om valmöjligheter på marknaden.
Ta dig tid att jämföra modeller, kontrollera bilens historik och fundera över vad som passar just dina behov. Välj en trygg köpkanal, begär alltid provkörning och tveka inte att ställa frågor – en bra bilaffär bygger på öppenhet. Och glöm inte de praktiska detaljerna: finansiering, försäkring, värdering, besiktning, skatt och ägarbyte är lika viktiga som bilen själv.
Med den här guiden i ryggen har du alla förutsättningar att hitta rätt begagnad bil – och göra ett köp du blir nöjd med i längden. Lycka till!
Källor
Denna guide är baserad på aktuella svenska källor och statistik, bl.a. branschorganisationen MRF, konsumentråd från Konsumentverket, data från bilauktionssajter (KVD, BCA), samt artiklar från Vi Bilägare, Bilpriser.se, Lendo och E55. Målet är att ge en heltäckande bild av begagnatmarknaden i Sverige och hjälpa dig som köpare att göra en trygg och informerad affär.